Zapalenie przyzębia i jego groźny rezultat – paradontoza

Niezależnie od sytuacji, należy sumiennie dbać o higienę jamy ustnej. Jeżeli jest ona bagatelizowana, niebezpieczne osady zbierające się na zębach i dziąsłach mogą stopniowo powodować próchnicę lub zapalenie przyzębia, którego ostatecznym efektem będzie paradontoza – stan zapalny przyzębia prowadzący do rozchwiania uzębienia oraz jego powolnej utraty. Objawy choroby mogą obejmować nieprzyjemny zapach z ust, nadwrażliwość zębów oraz krwawienie dziąseł. Co należy wiedzieć o paradontozie? Najważniejsze informacje znajdziecie w dalszej części!

Co to jest paradontoza?

Paradontoza jest skrajnym stadium zapalenia przyzębia – powodowana jest ona przez infekcje wywołane bakteriami żyjącymi przede wszystkim w kamieniu nazębnym. Choroba ta stanowi duże zagrożenie dla równowagi uśmiechu, jej leczenie zaś stanowi wieloetapową procedurę, wymagającą od dentysty znacznej wiedzy oraz umiejętności. Problemu można jednak skutecznie uniknąć dzięki regularnym wizytom kontrolnym w gabinecie stomatologicznym, gdzie ekspert zweryfikuje stan przyzębia (zespołu tkanek, który składa się m.in. z dziąseł), a w przypadku patologicznych zmian wdroży odpowiednie rozwiązanie.

Paradontoza – przyczyny, objawy

Jak wspominaliśmy, paradontoza powodowana jest przez drobnoustroje zamieszkujące kamień nazębny – niezwykle twardą strukturę przylegającą do powierzchni uzębienia lub dziąseł. Powstaje on z długo nieusuwanej płytki bakteryjnej osadzającej się po każdym posiłku, ulegającej stopniowej mineralizacji. Wspomniane drobnoustroje pod wpływem odpowiednich substancji odżywczych (przede wszystkim cukrów złożonych) wytwarzają kwaśne substancje powodujące erozję szkliwa oraz podrażniające dziąsła. Szczególnie narażone są tkanki w przestrzeniach pomiędzy zębami, gdyż kłopotliwy osad nawarstwia się w nich znaczne bardziej, zwiększając ryzyko rozwoju stanu zapalnego.

Objawy paradontozy

• krwawienie dziąseł;
  • nadwrażliwość zębów;
  • nieświeży oddech;
  • odsłonięcie szyjek zębowych;
  • pojawienie się ropnych wysięków w przestrzeniach między zębami;
  • pojawienie się kieszonek zębowych – zbyt dużych przestrzeni między linią dziąseł a brzegiem zęba.

Jak przebiega diagnostyka paradontozy?

Paradontoza rozpoznawana jest na podstawie kilku czynności. Pierwszą z nich stanowi dokładny przegląd jamy ustnej, który pozwala stomatologowi zlokalizować pewne zmiany dotykające tkanek miękkich, których świadectwem może być krwawienie dziąseł lub ból w ich okolicy. Standardowym badaniem są także punktowe oraz panoramiczne zdjęcia RTG, obrazujące dokładnie stan kośćca szczęk i sąsiadujących z nimi struktur. Wszystkie czynności przebiegają bezboleśnie oraz komfortowo, a czas konieczny do ich realizacji przeważnie ogranicza się do kilkunastu minut.

Proces leczenia paradontozy

Wczesne stadium zapalenia przyzębia wymaga zazwyczaj utrzymywania wysokiego poziomu higieny jamy ustnej oraz regularnych wizyt profilaktycznych w gabinecie stomatologicznym. Polegają one na wykonaniu przez higienistkę serii bezbolesnych zabiegów (skaling, piaskowanie, polerowanie) mających na celu usunięcie kamienia nazębnego i pozostałych groźnych dla uśmiechu osadów. Tego rodzaju wizyty należy przeprowadzać przynajmniej raz na 6 miesięcy, co zapewni optymalne efekty i ochroni uśmiech.

W bardziej zaawansowanej fazie leczenie zapalenia przyzębia niestety wymaga już przeprowadzenia konkretnych zabiegów chirurgicznych. Najczęściej wykonywanym z nich jest kiretaż, którego rolą jest usunięcie kamienia nazębnego osadzonego poniżej linii dziąseł, na korzeniach i szyjkach zębowych. W razie potrzeby procedura zostaje połączona z np. sterowaną regeneracją kości, co ma na celu odbudować ubytki w tkankach kostnych.

Nieleczona paradontoza – czym grozi?

Paradontoza jest jednym z najczęstszych powodów utraty uzębienia, zaraz obok próchnicy. Związane z nią dolegliwości w postaci krwawienia dziąseł czy nadwrażliwości zębów znacząco pogarszają jakość codziennego funkcjonowania, a szczególnie spożywanie ulubionych potraw. Dlatego też, jeśli zauważymy w swojej jamie ustnej nawet niewielkie zmiany, które koniec końców doprowadzą do rozwoju choroby i bardzo poważnych konsekwencji, warto niezwłocznie udać się do dentysty. Dobierze on odpowiednie środki zapobiegawcze ułatwiające dalsze leczenie (w pewnych przypadkach może uda się go uniknąć).

Jeżeli zauważyłeś niepokojące zmiany dotykające Twoich dziąseł lub błon śluzowych jamy ustnej, umów się na wizytę w NewLook Clinic! Nasi eksperci wykonają kompleksową diagnostykę, która ujawni źródło problemu i pozwoli rozpocząć skuteczne leczenie. Pamiętaj, im wcześniej podejmiesz odpowiednie kroki, tym łatwiejszy będzie cały proces. Możesz się z nami skontaktować, dzwoniąc pod numer [numer_telefonu_link] lub wypełniając formularz.